Naprawa, wymiana i montaż szyb samochodowych - Konin
Naprawa, wymiana i montaż szyb samochodowych Konin - naprawy szybkie i tanie!
Kiedy dojdzie do uszkodzenia szyby samochodowej, nie zawsze jest konieczność jej wymiany. Można ją naprawić i uniknąć dużych kosztów i czasochłonności. Szybę można naprawić o każdej porze roku, a temperatura jaka jest w obecnym momencie, także w tym nie przeszkadza. Naprawa takiej szyby może obejść się bez jej demontażu. Kiedy dojdzie do odsprzedaży pojazdu, trzeba udokumentować jego bezwypadkowość.
Naprawa po pęknięciu, odprysku szyby samochodowej
Szyba samochodowa może być uszkodzona w postaci pęknięć, ubytków, a także odprysków o różnej długości. Taką szybę powinno się jak najszybciej naprawić od momentu jej uszkodzenia., ponieważ nie dojdzie do większych zanieczyszczeń , które mogą dostać się do szczelin pęknięcia. Szybka naprawa szyby spowoduje jej lepszą efektywność, a ślady po naprawie będą minimalne do zobaczenia.Po uszkodzeniu szyby nie powinno się jej myć i używać różnych środków chemicznych m.in. na bazie glikolu.
Preparaty do naprawy szyb samochodowych
Preparaty, które się stosuje do naprawy szyb są na bazie żywic akrylowych GLASS TECHNOLOGY i GLASS WELT. Jego właściwości powodują, że szyba nadal pracuje, natomiast pęknięcie uzupełnia się. Na samym końcu ważną rolę odgrywa światło ultrafioletowe, które powoduje utwardzenie.Po zakończeniu naprawy nie powinno się czyścić i myć szyby przez conajmniej 2 godziny, ponieważ musi dojść do zespojenia pęknięć.
Rys.: Zestaw do naprawy uszkodzonych szyb samochodowych
Czy warto naprawiać auto szyby samemu?
Na rynku są dostępne preparaty, dzięki którym można samemu dokonać naprawy, jednak może wiązać się to z poważniejszymi uszkodzeniami, a nawet nieodwracalnymi oraz większymi poniesionymi kosztami, dlatego zaleca się zlecić to fachowcom.
Klejenie szyb samochodowych żywicą
- Zamocowanie przyssawki do wewnętrznej strony szyby.
- Za pomocą wiertarki z wiertłem do szkła lub twardej igły usunąć cząstki.
- Miejsce naprawy oczyścić i odtłuścić preparatem do szyb.
- Do powierzchni przyłożyć przyssawkę, która jest połączona elastycznym wężem z pompą podciśnieniową.
- Uruchomienie pompy. które spowoduje usunięcie resztek wilgoci z miejsca naprawy.
- Aplikacja płynne żywicy.
- Przylgnięcie żywicy do powierzchni wypełnianego otworu.
- W razie powstania pęcherzyków powietrza usunąć je za pomocą odessania.
- Jeśli żywica nie przylgnęła tak jak należy, podgrzać ją za pomocą suszarki nadmuchowej.
- Płynny materiał przykryć płatkiem ochronnym folii i utwardzić go za pomocą promieni ultrafioletowych, które są emitowane przez specjalną lampę.
- Po upływie określonego czasu zdjąć folię.
- Usunąć nadmiar stężałej żywicy za pomocą ostrego skrobaka.
- W razie pojawienia się zagłębień, wypełnić je żywicą za pomocą pipetki i ponownie przykryć folią oraz naświetlić lampą UV.
- Wyrównać ponownie skrobakiem.
Rys. : Ręczne lusterko pomocnicze do kontroli wyrównywania i wypełniania krawędzi ubytków. |
Rys. : Uniwersalna szlifierko-polerka szklarska do naprawy szyb samochodowych. |
Rys. : Wymienne ściernice do szczelin oraz krążki polerskie do szkła. |
Rys. 1 : Pistolet elektryczny akumulatorowy do układania nowych spoin. |
Rys. 2 : Szpachla szklarska do usuwania resztek klejów i żywic naprawczych. |
Rys. 3 : Uchwyt montażowy z przyssawkami gumowym. |
Demontaż szyb samochodowych całych i uszkodzonych
Wymontowanie okna otwieranego
- Odkręcenie śrub, które łączą się z nadwoziem.
- Kiedy mamy do czynie z oknami uchylnymi są to śruby zamków i zawiasów.
- Zdemontowanie tapicerskiego poszycia drzwi oraz dwie gumowe uszczelki.
- Odkręcenie prowadnicy bocznej i odłączenie dolnego metalowego uchwytu szyby od mechanizmu podnoszącego.
- Wyjęcie tafli przez szczelinę górną, bądź też przez boczny otwór wewnętrzny metalowego korpusu drzwi.
- Szyby okien przesuwnych wyjmuje się z nadwozia po demontażu ich prowadnic.
Montaż i demontaż szyb samochodowych
- Ostrożnym wypchnięciu uszczelki od wewnątrz nadwozia.
- Do wklejania szyb używa się poliuretany jednoskładnikowe.
- Dzięki nim nie jest konieczne mieszanie z utwardzaczem.
- Spoiny można rozdzielać mechanicznie lub termicznie poprzez przecięcie ich na całym obwodzie.
- Cięcie które jest wykonywane nożem termicznym, którego ostrze musi być odpowiednio nagrzane.
- Następnie wprowadza się nóż w warstwę kleju w łatwo dostępnym miejscu na obwodzie szyby.
- Trzeba pomału przesuwać go w miarę topnienia się kleju.
- Gdy temperatura ostrza nie może być za wysoka, gdyż może to spowodować do zapalenia się spoiny.
- Szyba dociskana, może ponownie przykleić się, aby temu zapobiec stosuje się zewnętrzne wsporniki, które łączone są przyssawkami z szybą i utrzymują ją w takiej samej pozycji.
Rys.1. : Profesjonalny zestaw do montażu szyb osadzanych w uszczelkach. |
Rys.2. : Zestaw do demontażu szyb wklejanych z użyciem drutu tnącego. |
Rys.3. : Nóż wibracyjny z napędem pneumatycznym do cięcia spoin. |
Wycinanie mechaniczne szyb samochodowych
- Prowadzi się je na zimno, przy pomocy wibrującego noża, który jest napędzany silnikiem elektrycznym, bądź też pneumatycznym albo cienkiego stalowego drutu.
- Ostrza, które mają rozmaite kształty, umożliwiają do dostosowania się narzędzi do pracy w różnych położeniach o przestrzeniach.
- Łączy się je z silnikiem napędowym za pomocą sześcio lub dwunastokątnych końcówek mocujących.
- Zestaw noży do demontażu wklejanych szyb powinien składać się z co najmniej czterdziestu ich rodzajów.
- Rys.: Specjalne rękawice chroniące ręce przed ostrymi krawędziami szkła.
Naprawa szyb samochodowych poprzez cięcie spoin drutem
- Jest to bezpieczniejszy system, a zarówno uciążliwy.
- Wstępne przebicie spoiny szydłem.
- Przeciągnięcie drutu przez wykonany otwór.
- Koniec drutu, który znajduje się wewnątrz nadwozia, zostaje mocowany na stałe w odpowiednim uchwycie.
- Koniec zewnętrzny trzeba napiąć, ciągnąć za przytwierdzoną rączkę, spowoduje to stopniowe rozcinanie kleju.
- Drut ulegnie wyprostowaniu.
- Koniec wewnętrzny mocuje się w nowym miejscu.
- Cała operacja powinna być przeprowadzana małymi etapami.
- Najlepiej wykonywać te czynności w zespole dwuosobowym.
Wymiana szyb samochodowych
Wymiana szyb samochodowych to nie lada gratka. Usunięcie szyb potłuczonych z nadwozi jest łatwiejsze, ponieważ w przypadku okien z uszczelkami gumowymi najpierw wyjmuje się resztki szkła, a następnie same uszczelki znajdujące się w otworach. Jeśli chodzi o szyby samochodowe wklejane konieczne jest wycinanie spoin, a dostęp do nich jest swobodny. Resztki szkła można usunąć za pomocą wykruszenia przez młotek tzw. dziobak.
Rys. 1 : Specjalne rękawice chroniące ręce przed ostrymi krawędziami szkła. |
Rys. 2 : Folia ochronna zabezpieczająca wnętrze pojazdu w trakcie naprawy szyb. |
Montaż szyb samochodowych w nadwoziach
- Jeśli szybę mocuje się w sposób tradycyjny wymaga ona nałożenia na nią gumowej uszczelki.
- Należy dopasować ją wzdłuż zewnętrznego rowka za pomocą mocnej linki konopnej.
- Szybę już przygotowaną należy wprowadzić dolną krawędzią w otwór okienny.
- Następnie jedna z osób dociska ją rękoma do otworu.
- Druga osoba do wnętrza nadwozia wciąga koniec linki.
- Następuje odwijanie wewnętrznej uszczelki na obrzeże otworu.
- Przed zaczęciem montażu szyby wklejanej, powierzchnie, które się łączą powinny być oczyszczone i odtłuszczone.
- Następnie używa się podkładu, który zwiększa przyczepność kleju.
- Nie należy pokładu umieszczać na resztkach starej spoiny.
Rys.: Statyw uniwersalny do ustawiania wklejanych szyb w trakcie tężenia spoin.
Podział uszkodzeń szyb:
Częstym powodem doprowadzającym do uszkodzeń szyb są kamienie, które w nią uderzają lub inne twarde materiały.
Uszkodzenia dzielimy na kształty:
*gwiazdki,
*tzw. "wolne oczka",
*rozetki,
*półksiężyce,
*długie rysy,
*oraz ich różne kombinacje.